dilluns, 21 d’abril del 2014

Com fer un catxerulo?

Proposem seguir la tradició valenciana fabricant el nostre propi catxerulo.

Com fer un catxerulo


Els catxirulos, originaris de l'antiga Xina, proporcionen centenars d'hores d'entreteniment. Això sí, precisen de materials lleugers per a poder solcar pels cels. A continuació anem a confeccionar un estel casolà amb els següents materials: fil blanc, paper de seda, estisores, ganivet, cola, 2 varetes de bambú (o d'altre material lleuger). Comencem per retallar les dues varetes a la mateixa longitud utilitzant un ganivet per a evitar estellar-les.



Les col·loquem en forma de creu i les lliguem amb un nus pel centre. Lligar el fil a un dels braços de la creu -allunyant-los un poc de la meitat d'aquesta-. Agafar un tros de fil i lligar-lo a l'altre braç deixant la mateixa distància del centre que en el pas anterior. I lligar l'altre cap al primer fil, de manera que en estirar-lo es forme un triangle isòsceles. Agafem el paper de seda i retallem un rombe de manera que la superfície del paper tape les varetes quan les col.loquem damunt d'aquest. Abocar un poc de cola al llarg de les varetes i enganxar-les sobre el paper de seda.

Agafem altre tros de paper de seda i retallem tires per a confeccionar la cua de l'estel el doble de llarga que el rombe de paper. Enganxar les tires a la part inferior de l'estel amb cola. Ara ja és el moment de fer-la volar: Que un company subjecte l'estel en posició vertical i un altre subjecte el fil a una distància de 5 metres. Qui té el fil que comence a córrer i l'altre abans de sentir l'estirada del fil solte l'estel cap amunt.
D'aquesta manera el nostre estel solcarà el cel. Soltant més fil, més alt volarà.

És important fer-lo volar en llocs buidats lluny de línies d'electricitat o arbres i en dies assolellats i un poc ventosos. Ja sabeu, per a estes pasqües "catxirulo" per als vostres fills, nebots... Bones pasqües a tots, espaiet amb el cotxe i ja fins després de la primera pasqua.





¿Cómo hacer una cometa o cachirulo?

Material
- Papel de seda o bolsa de plástico grande
- 2 palos finos de madera o bambú o metal ligero
- cuerda
- pegamento o cinta adhesiva fuerte
- cordel para cometas
- una carrete o mango
- pintura acrílica, temperas o rotuladores

1. Con el Papel de seda, recortamos un rombo.
Corta los palos del mismo tamaño que la forma de rombo que has cortado.

2. Cruza los palos y átalos en el centro. Con eso, se hace la base, la estructura de la cometa. Hecha la estructura, pégala con cinta adhesiva al papel de seda

3. Da la vuelta a la cometa y pon un trozo de cinta adhesiva justo en la cruz de la estructura. De esta forma el papel estará protegido para cuando pases el cordel.

4. Enseguida, corta un trozo de cordel para cometas, el doble de tamaño que la altura de la cometa

5. Cose o pasa un extremo del cordel por la parte frontal de la cometa y enrolla varias veces el centro de la estructura y vuelve a pasarlo por delante. Ata fuertemente. Esto es la brida.

6. Gira la cometa. Pasa el otro extremo del cordel por la parte inferior de la cometa y estira con cuidado hasta que quede tenso.

7. Ata el cordel volador a la brida, un poco más arriba del centro, ajustándolo cuando pruebes la cometa.

8. Ahora decora la cometa. Puedes usar pintura con agua, temperas (agua con detergente para que la pintura se seque mejor en el plástico.)

9. Haz la cola. La cola es lo que da estabilidad a la cometa. Haz una con papel de seda o plástico, cinco veces la altura de la cometa.

10. ya puedes volar la cometa

Consejos para volar la cometa o cachirulo

1- Nunca vueles una cometa cerca de postes y líneas de electricidad

2- No utilices materiales o cordones de metal en la cometa. Eso podría atraer la electricidad

3- Usa hilo de pescar para volar la cometa

4- No uses la cometa en la lluvia. El cordón mojado puede atraer la electricidad.

5- Vuela la cometa en lugares por donde no haya personas. Una caída descontrolada de tu cometa podría causar molestias a otras personas.


Puedes encontrar más información en:

http://manualidades.facilisimo.com/reportajes/mas-manualidades/como-hacer-una-cometa-de-cana_182922.html

http://personales.upv.es/ctorras/quinventfa/fitxes/fitxa01.pdf

0 comentarios:

Publica un comentari a l'entrada

Danos tu opinión. Evita hacerlo como Anónimo y pon tu nombre. Pero conserva las mínimas reglas de respeto y educación. Informaciones que afecten a la intimidad de las personas serán retenidas y/o retiradas. Plataforma no se hace responsable de las opiniones emitidas.
Gracias por colaborar y participar.